Elbolagen använder mining krypto i marknadsföring

Att Svealands Elbolag använder kryptomining för att marknadsföra deras tjänst är inte bara lite kul – jag ser det som ett lysande exempel på att krypto goes mainstream.

Det fanns en tid då ordet ”kryptovalutor” enbart förknippades med penningtvätt, terrorfinansiering och svarta pengar. Företag ville absolut inte nämna det eller förknippas med krypto. Men tiderna förändras och det blir allt tydligare att krypto goes mainstream. Det som förr var förbjudet kryper sakta in i samhället – oavsett vad man tycker om det.

Ett roligt ett exempel på detta är den ”artikel” som Svealands Elbolag har på sin hemsida med rubriken ”Peter och Ove börjar med krypto”. Kortfattat handlar den om två pojkar som inser att de kan tjäna pengar genom att köra mining på deras speldatorer. Men de vill ju självklart inte betala de höga elpriserna som Sverige ibland har. De väljer därför ett elavtal hos Svealands Elbolag där de enbart betalar för de timmar där priset är som lägst. Lite intressant är alltså att miningutrustningen inte förväntas gå dygnet runt utan enbart när elpriset är lågt. Men det är en annan femma.

Det som är mest intressant är att hur elbolagen alltså använder krypto som en marknadsföringsväg. De lyfter fram fördelen med deras avtal och hur kryptomining kan utnyttjas på bästa sätt. När får vi se övriga elbolag utforma mining-avtal?

Än så länge är det långt kvar till ett så kallat paradigmskifte men allt pekar på krypto äter sig in i samhället, i ekonomin och i den tekniska utvecklingen. Ett annat exempel är att Juniornyheterna hade inslaget ”Hypade internetpengen Bitcoin” i februari 2024 i Sveriges Radio. Förra året hade vi Kryptokungen på SVT.

Tack Svealand Energi för ert strå till stacken – oavsett om ni tror på krypto eller inte.